Mondelinge taal
Bij ons op school krijgen alle groepen een
aanbod op mondelinge taal.
We gebruiken de Methode Fototaal. Deze methode
is ontwikkeld voor zeer moeilijk lerende kinderen van 4 tot en met 12 jaar.
Er wordt planmatig gewerkt aan alle doelstellingen van het vakgebied mondelinge
taal.
Voorbeelden hiervan zijn passieve woordenschat, actieve woordenschat en
zinsvorming.
Het materiaal is geordend in thema's, die worden verdeeld over twee jaar.
Deze thema's sluiten aan op de leefwereld van de kinderen. Voorbeelden van de
thema's zijn bv: in het verkeer, zorgen voor jezelf: omgaan met je lijf, eten
en drinken en kleding. Er worden foto's gebruikt om de kinderen te stimuleren
hun verhaal te vertellen.
Bij de weekendkring gebruiken we foto's ter
ondersteuning van de mondelinge taal. Hierdoor worden kinderen uitgedaagd om
over zichzelf, hun familie en activiteiten te vertellen. De foto's worden door
de ouders via Parro naar de groep gestuurd.
Naast mondelinge taal gebruiken we
ondersteunende gebaren. Deze helpen de kinderen die nog weinig spraak tot hun
beschikking hebben om zichzelf duidelijk te maken.
In de groepen hangen dagschema's met
behulp van pictogrammen. De dagen van de week hebben een vaste kleur. In alle
groepen worden pictogrammen gebruikt.